Barcelona a Andorra, únor 2010, 8. - 15.
února 2010
S kamarádem Radkem se vydáváme navštívit kamarádku do srdce španělské moderní architektury - do Barcelony! Přes net jsme si objednali letenky tam i zpět (Wizzair a Vueling). Expediční auto pro tentokrát bude odpočívat v garáži.
Cíle cesty:
- prohlídka Barcelony
- autem do Andorry
- autem po pobřeží
Vzorový plán prohlídky Barcelony: http://www.arsviva.cz/zajezd.php?zaj=3110&obl=6
Mapa památek UNESCO v Barceloně: PDF
Průvodce: http://aispik.cz/barcelona/
Barcelona
Po Madridu je druhým největším španělským městem (1,5 milionu obyvatel, v
aglomeraci téměř 3 miliony). V moderní době je známá díky plejádě originálních
architektonických staveb Antoni Gaudího a jeho současníků.
Město je sídlem arcibiskupa, má několik univerzit a vysokých technických a
obchodních škol a také řadu významných knihoven. Zároveň je důležitým
průmyslovým centrem severovýchodního Španělska, neboť okolní kraj je velice
bohatý na suroviny. Bylo také dějištěm olympijských her v roce 1992. Barcelona
jednoznačně patří mezi nejvýznamnější a nejznámější španělská města.
Počasí v únoru: maximální teploty +10°C, minimální teploty +5°C, srážky 36,3mm,
procent slunečního svitu 22
Na náměstí Plaça del Rei stojí muzeum
historie města, v jehož podzemí můžeme vidět vykopávky z římského období.
Kdysi tu byly lázně s bazénem, byly tu nalezeny i vodní kanály a amfory. Na
náměstí Plaça del Rei stojí rovněž Palau del Lloctinent, palác místokrále z
16. století. Dnes je v něm umístěn Archív Koruny Aragonské.
Barcelona má spoustu gotických památek; pocházejí z dob jejího největšího
rozkvětu. Mnoho jich najdeme ve čtvrti Barrio Gótico. Mezi nejdůležitější
určitě patří budova radnice zvaná Casa de la Ciutat na náměstí Plaça Sant
Jaume.
Středověké loděnice Les Drassanes leží nedaleko přístavu a jsou největším
a nejzachovalejším zařízením tohoto druhu. Byly vybudovány ve 14. století a dnes
je v nich Námořní muzeum. Městskou čtvrtí Ribera, jejíž ulice se
křižují v pravých úhlech, vede ulice Montcada. Existovala již ve 12.
století a bydlely v ní nejmocnější šlechtické rodiny města. V palácích Palau
Aguilar a Palau del Baró de Castellet (15. století) je dnes Picassovo
muzeum. V barokním paláci Dalmases (17. století) se dochovala
gotická kaple.
El Pi je jeden z nejstarších kostelů ve městě (14. století) a jeho
věž tvoří jeden z nejcharakterističtějších rysů gotické čtvrti. Na fasádě nás
zaujme i rozměrná rozeta. Kostel Santa Ana stojí dodnes jakoby v ústraní,
ačkoli nedaleká Plaça de Catalunya (náměstí s fontánami) kypí
velkoměstský život. Jeho stavba trvala dvě století a je charakteristická tím, že
zachycuje přechod od románského stylu ke gotické architektuře.
Za nejlepší výtvor katalánské gotiky pokládají mnozí obdivovatelé
chrám Santa María del Mar. Stavěl se ve 14. století.
V barokním kostele La Mercé, který původně patřil ke konventu milosrdných
bratří, se uctívá gotická socha ochránkyně a patronky Barcelony, Boží Matky
milosrdné.
V kryptě svaté Eulálie pod hlavním oltářem uvidíme jemně opracovaný
alabastrový sarkofág. Oltářní obrazy, které představují svatého Gabriela,
svatého Ambrosia, svatého Martina a Proměnění Krista jsou nejcennějšími
uměleckými poklady katedrály. Klášter Pedralbes založila roku 1326
královna Elisenda de Montcada. Rychlý postup stavebních prací způsobil, že
kostel, křížová chodba s třemi galériemi a klášterní budovy tvoří vzácnou
harmonickou jednotu. V presbyteriu vedle oltáře je náhrobek zakladatelky.
Mořské akvárium – prvotřídní akvárium se 22 obřími akvárii a 80 metrů
dlouhým skleněným tunelem protínajícím obří nádrž se 6 miliony litry vody. Zde
je možné vidět žraloky, rejnoky, měsíční rybu a další ryby z oblasti
Středozemního moře. Barcelona je živým velkoměstem, leží v oblasti
středomořského přímořského klimatu, které se vyznačuje poměrně suchým létem.
Srdcem Barcelony je bulvár Ramblas (Las Ramblas), který je bezpochyby
nejživějším místem města. Tato pestrá a živá ulice se táhne od Plaça Catalunya
(náměstí s fontánami) až k přístavu (nábřeží s molem a dominantním 68 metrů
vysokým podstavcem se sochou Kryštofa Kolumba). Rambla byla původně
korytem potoka.
GAUDÍ
Sagrada Família
(1883-1926) "Plaça de la
Sagrada Familia"
This great cathedral, inspired
by gothic style yet a landmark of modern architecture, is in reality not
much more than a facade. Gaudí died before he could finish his biggest and
most beloved project, with galleries that should have room for 1500 singers, 700
children and 5 organs. Will the city of Barcelona ever complete this monumental
work?
Jednoznačnou dominantou celé metropole je Sagrada Familia. První kámen této
velkolepé stavby byl položen roku 1882, ovšem naprosto jinou osobou. Původní
stavitel se však zanedlouho poté stavby vzdal a pověřen byl právě samotný Gaudí.
Ten chrámu vtiskl na výsost osobitý vzhled, použil fantasii i hlubokou
symboliku. Chrám je ještě stále ve fázi stavby, jeho dokončení se předpokládá na
rok 2026.
Chrám Sagrada Familia (česky chrám smíření zasvěcený Svaté rodině). Stavební
práce na něm začaly v roce 1882, trvají dodnes. Chrám je hlavní stavbou slavného
architekta Antonia Gaudího. Toto neobyčejné stavební dílo mělo podnítit návrat k
učení římskokatolické církve.
Gaudího práce vykazuje vlivy maurské architektury. Zajimal se o Art nouveau,
jeho přístup k architektuře je však velmi individuální a nekonvenční. Místo
přesných projektů zhotovoval neostré skicy, často chodil na staveniště a
pozoroval všechny detaily, aby je mohl případně pozměnit. Gaudí převzal projekt
Sagrada Familia ve velmi raném stadiu (v roce 1883), věnoval mu hodně energie. V
roce 1926 však zemřel a ukázalo se nemožné pokračovat ve stavbě v jeho duchu.
Předpokládá se, že by Gaudí nezůstal u zbarvení přírodního kamene, měl rád barvy
a řada jeho prací ukazuje nadměrné používání různých tónů barev.
Gaudí zamýšlel ze Sagrady Familii vybudovat „poslední velkou svatyni
křesťanství“, a proto je tato katedrála velmi bohatá na křesťanské symboly.
Jeden z nejpromyšlenějších znaků je 18 věží, které reprezentují 12 apoštolů, 4
evangelisty, Pannu Marii a ta nejvyšší Ježíše Krista. Věže reprezentující
evangelisty budou v budoucnosti doplněny sochami zpodobňujícími tradiční symboly
těchto světců: býk (sv. Lukáš), anděl (sv. Matouš), orel (sv. Jan) a lev (sv.
Marek). Centrální věž Ježíše Krista bude doplněna obrovským křížem. Ví se, že
Gaudí také chtěl vybavit katedrálu třemi monumentálními fasádami: Zrození,
Mučení a Zmrtvýchvstání a každá z nich měla mít své 4 věže. Do roku 1935, kdy
byla stavba přerušena, byla dostavena pouze východní fasáda – Zrození. Na
vrcholech jejích věží jsou různé geometrické tvary – při jejich stavbě byl Gaudí
pravděpodobně ovlivněn kubismem. Dekorace zahrnuje také mnoho liturgických textů
jako „Hosanna“, „Excelsis“, nebo „Sanctus“; na velkých dveřích fasády Zrození
můžeme číst různé texty z Bible v různých jazycích včetně katalánštiny.
O dokončení kostela probíhala řada diskusí. Někteří říkají, že dokončení by bylo
jako kdybychom Venuši Mélské přidělali ruce, jiní by s dostavbou jen souhlasili.
Nedávno byla postavena úplně nová fasáda představující Kristovo utrpení, která
je však místy velice nepodobná Gaudího dílu a jeho myšlence. Celkové dokončení
katedrály se plánuje na rok 2026 – 100. výročí smrti Antonia Gaudího. Na
dokončení se od Gaudího smrti pracuje celou dobu podle plánů Gaudího, které se
snažili architektové, kteří na této katedrále v rámci možností dodržovat. Jinak
taková zajímavost je, že od počátku stavby, vlastně až dodnes, se katedrála
staví z darů a příspěvků.
Antoni Gaudí
Katalánský architekt a významný představitel secese.
Poslechněte si úžasný pořad Českého rozhlasu o Antoniu Gaudím (13:52)
mp3
Doporučená kniha dle archiweb.cz
Antoni Gaudí 1852-1926 Od přírody k architektuře
chronologie díla
1. Fanals PI. Reial (1878 - 1879)
2. Casa Vicens (1878 - 1885)
3. Finca Güell (1884 - 1887)
4. Teresines (1888 - 1890)
5. Palau Güell (1886 - 1891)
6. Sagrada Familia (1884 - 1926)
7. Bellesguard (1900 - 1902)
8. Casa Calvet (1898 - 1904)
9. Casa Batlló (1904 - 1906)
10. Parc Güell (1900 - 1914)
11. Casa Milá (1906 - 1910)
12. Colonia Güell (1898 - 1915)
Casa Vicens
(1883-1888) "Carrer de les
Carolines 18-24"
Gaudí's first architectonic
work, and a milestone in his carreer. The building reminds to a palace of an
Arabian prince, but was made for the owner of a tile factory - material of which
Gaudí made ample use. Casa Vicens is a
family residence in Barcelona (Catalonia), designed by Antoni Gaudí and built
for industrialist Manuel Vicens. It was Gaudí's first important work. It is
added to the UNESCO World Heritage Site "Works of Antoni Gaudí" in 2005. It was
built in the period 1883-1889 and is located at Carrer de les Carolines 24, in
the Gràcia district of Barcelona. The site was small (smaller today after the
widening of the street) and conventional structures already existed in the area.
Nevertheless, the house is sizeable, measuring some 12,500 square feet (1,160
m2) on four levels. This early work exhibits several influences, most notably
the Moorish (or Mudéjar) influence, particularly evident at the top. The house
is constructed of undressed stone, rough red bricks, and colored ceramic tiles
in checkerboard and floral patterns. The owner, Manuel Vicens, was the owner of
a brick and tile factory, so the ceramic tiles pay tribute to his employment.
The yellow, zinnia-flowered tile, designed by Gaudí, was manufactured by Vicens.
The plan is asymmetrical with protruding gables and buttresses. Galleries
project even farther at the top. Rooftop towers are reminiscent of Moorish
architecture.
Casa Vicens je prvním významnějším dílem Gaudího. Tento dům vystavěl pro
průmyslníka Vicense, dnes dům věrně slouží svým obyvatelům. Toto dílo ještě
nenese všechny prvky Gaudího architektonického stylu. Vidíme zde už práci s
jednotlivými zdobnými prvky, například s barevnými kachlemi, různými vzory a
ornamenty či plastickými prvky.
Finca Güell
(1884-1887) "Av. de Pedralbes
77"
Through a narrow portal the
visitor enters a fantastic world of forms and colors, which the genial architect
created for his friend and sponsor, industrialist Eusebi Güell.
Gaudi designed the stables and porter's lodge for
the large Güell Estate between 1884 and 1887 in Barcelona. An extraordinary
wrought iron dragon guards the main entrance, a reference to the mythological
garden of Hesperides by Jacint Verdaguer's long epic poem " Atlantida "(1877).
The structure of the stables is of brick vaults and parabolic arches. The walls
and the domes are covered with tiles, ceramics and mosaics. Today this is The
Gaudi Chair of the College of Architecture of Catalonia.
The portal of Finca Miralles
"Passeig Manuel Girona"
Only a small work for another friend of his, in an interesting contrast to "Casa Calvet", which was made during the same period of time.
Casa Fuigueras (Bellesguard)
(1900-1909) "C. Bellesguard"
Landmark of Catalonia. This gothic building, formerly summer-residence of king Martí I., was modified by Gaudí in genial harmony with the original.
Colegio Teresiano
(1888-1889) "Ganduxer, 87"
Sídlo řádu sv. Terezie z Ávily, požadavek na skromnost a minimální náklady.
When he built this school, Gaudí evidently was inspired by gothic style and created a masterpiece of simple and clear lines.
Casa Mila
(1906-1910) "Passeig de Gràcia 92"
The irregularly curved walls of this building remind of dunes in the desert.
When it was made, this building was too futurist for most people, and gained the
nickname La Pedrera, "the quarry". Today it is considered a landmark work of
modern architecture.
Casa Milá je šestipatrový obytný dům řazený mezi secesní stavby. Je Gaudího
poslední světskou stavbou. Na rozdíl od jiných Gaudího staveb Casa Milá nehraje
tolika barvami. Její dominantou jsou struktury a vzory a tlumené spíše světlejší
přírodní tóny. Střechu domu zdobí řada skulptur rozmanitých tvarů, které se také
zapsaly mezi typicky barcelonské výjevy.
Dům Casa Milà, přezdívaný „La Pedrera“,
najdete na křižovatce ulic Passeig de Gràcia a Carrer de Provenca. Je to rohový
dům v staré zástavbě přelomu 19. a 20. století. Stejně jako všechny Gaudího
budovy není možné ji přehlédnout. Připomíná spíše zbrázděný skalní masiv, než
činžovní dům. Monumentální fasáda domu, masivní, nezdobená, ale přesto ladná, je
něčím výjimečným. Na střeše domu Gaudí vybudoval systém vyhlídek a komínů
ztvárněných do podob abstraktních zvonic, dračích hlav a rytířských helem.
V roce 1984 byla stavba připsána do seznamu Světového dědictví UNESCO. V domě se
nachází výstavní síně dočasných expozic (kde je vstup zdarma), Kulturní centrum
Caixa a poměrně velká část budovy je celoročně zpřístupněná. Prohlídka (bez
průvodce, s možností audio výkladu) vede skrze část přízemí, první patro,
podkrovní prostory s expozicí o stavbě budovy, střechu s vyhlídkou a komíny zpět
do prvního patra, kde se nachází velký obchod se suvenýry. Cena vstupného je
kolem sedmi euro a pro děti, studenty a důchodce je výrazná sleva.
Casa Batllo
(1904-1906) "Passeig de Gracia 43"
Another futurist work, with no single straight line at its front. Even the walls are curved and seem to be covered by leather.
Tato stavba patří mezi ukázková díla katalánského modernismu. Opět se jedná o
obytný dům. Při jeho výstavbě i zdobení využil Gaudí krásy a rozmanitosti
přírody a vše dokonale do svého díla zakomponoval. Výsledkem je stavba ladných
tvarů a plná života.
Casa Batlló (č. 43) je asi nejfantasknějším Gaudího domem. Stojí na třídě
Passeig de Grácia mezi dalšími secesními domy významných modernistů z počátku
20. století, domy Amatller (č. 41) Josepa Puige i Cadafalcha a Lleó Morera (č.
35) Lluíse Domenecha i Montanera. Casa Batlló má přístupné první patro, které
patřilo majiteli domu, proto je byt i nejhonosnější a největší. V dalších
patrech jsou soukromé byty, kolem nichž se stoupá schodištěm osvětleným
světlíkem s úžasnými kachlíky do podkroví a na střešní terasu. Na tomto domě
Gaudí dovedl k vrcholu své tvarosloví organické architektury, kde téměř každý
prvek napodobuje nějaký organismus a součást živé přírody. Střechu s keramickými
šupinami pojal jako zprohýbaný hřbet prehistorického ještěra, schodiště jako
páteř, lustr jako obrovskou lasturu, krb jako nějakou vnitřní dutinu či zábradlí
balkónů jako ozubená rybí ústa. Současně s tím vše v barevných mozaikách
glazovaných kachlů, střepů a lakovaného dřeva. Na střeše jako komíny hrozí opět
Gaudího oblíbené dračí hlavy a fantaskní věžičky. Bohužel je třeba asi říct, že
vstupné je velmi vysoké. Plné vstupné je přes patnáct euro a student zaplatí o
málo méně, 13 a půl eura, to znamená jako do Sagrady a do Pedrery dohromady.
Parc Güell
(1900-1914) "Carrer d'Olot"
A fascinating scenario of gardens and overdimensional architectonic forms which seem to be born by the ground. Gaudí created an equilibry that usually only exists in nature, but never in architecture.
Tento park postavený na přání tehdejšího průmyslníka Eusebiho Güella patří mezi
nejpohádkovější místa v Barceloně. Překypuje barvami a tvary. Proslavil se mimo
jiné terasou lemovanou zábradlím, které slouží také jako lavičky. Je zvlněné a
pokryté pestrobarevnou mozaikou. Dalším charakteristickým prvkem parku je
Gaudího drak tvořen rovněž mozaikou.
Güellův park se nachází v kopci poměrně daleko severně od centra. Nejbližší
stanice metra je asi Vallcarca a vstup do parku je zdarma. Po parku jsou posety
drobné Gaudího stavby, barevné a originální pohádkové domečky. Gaudí zde také
využívá terén kopce k stavbě krásných kamenných podloubí, malých kolonád a
chodníčků. Hlavním prostorem parku jsou pak schody od hlavní brány s ještěrem
chrlící vodu (oblíbeným na všech pohledech a suvenýrech), kolonáda se sloupy
připomínající tvar kmenů stromu a hlavní vyhlídka s linií sedátek vykládaných
keramickými mozaikami roztodivných vzorů a barev. V centru parku se nachází
Gaudího museum. Na tomto parku je do dokonalosti dovedena stěžejní Gaudího
myšlenka – a to je harmonie architektury a přírody. A ač dnes považujeme Gaudího
za génia nesmírné originality, sám o sobě Gaudí tvrdil, že pouze kopíruje motivy
z živé přírody.
Crypta Colonia Güell
(1898-1915)
This small chapel, wonderfully integrated in the landscape, may be visited at some 15 km from the city.
Krypta nedokončeného kostela, jediná stavba z plánovaného komplexu „kolonie“ pro
dělníky textilní továrny E. Güell; neobyčejně působivý prostor vybudovaný ze
speciálních cihel a čediče, sakrální celek inspirovaný přírodou, působivý
interiér vč. původního mobiliáře, barevná vitrážová okna.
(aktualizováno 8. ledna 2010)